معرفی انواع ابزار های دستی

 معرفی انواع ابزار های دستی

ابزارهای دستی تاریخچه ای غنی دارند که به هزاران سال قبل بازمی گردد. از نخستین تمدن‌ها، انسان‌ها ابزارهای ابتدایی را از سنگ، استخوان و چوب برای انجام وظایف و کارهای ضروری خود جهت بقا می‌ساختند. با پیشرفت جوامع، پیچیدگی ابزارهای دستی نیز افزایش یافت. کشف برنز و آهن نقاط عطفی در ساخت ابزار به وجود آوردند و امکان ایجاد ابزارهای پیچیده تری را فراهم کردند.

انواع ابزار دستی با توجه به کاربردهایی که دارند، در گستره وسیعی تولید و به بازار ارائه می شوند. ابزار دستی به مجموعه ای از ابزارآلات گفته می شود که بدون استفاده از هیچگونه انرژی الکتریکی، بادی، باتری و … عملیات مورد نظر را انجام می دهند.

ابزارآلات دستی توسط نیروی دست کاربر عملیات مورد نظر را انجام می دهند. ابزار دستی از قدیمی ترین وسایل به شمار می آیند که به دست بشر ساخته شده اند

انواع ابزارآلات دستی جهت انجام کارهای حرفه ای و تعمیرات، در منازل و صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند

انبر

این ابزار از دو اهرم متصل به یکدیگر تشکیل شده است. انبرها از تنوع بالایی برخوردار هستند و به طور کلی برای کشیدن یا گرفتن اشیا مورد استفاده قرار می گیرند.

انبر یکی از انواع ابزار دستی به شمار می آید. انبرها جهت باز و بسته کردن اتصالات، پیچاندن سیم، قطع کردن انواع سیم و کابل و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.


انواع انبر ها

  • انبر پرچ
  • انبر کلاغی
  • انبر قفلی
  • انبر دست
  • انبر کابل شو
  • انبر دم باریک

انبر پرچ

 معرفی انواع ابزار های دستی

انبر پرچ یکی دیگر از انواع ابزار دستی به شمار می آید. از این ابزار جهت چفت کردن و اتصال دائم دو قطعه به یکدیگر استفاده می شود. اتصال دو قطعه و یا پرچ کردن آنها توسط میخ مخصوصی انجام می گیرد. انبر پرچ با نازل های استاندارد ساخته می شود. همچنین پس از قرارگیری میخ بر روی سطح کار، با وارد کردن نیروی دست عملیات پرچ کاری انجام می گیرد.

انبر کلاغی

انبر کلاغی نوع دیگری انبر است که از دو زبانه تشکیل شده است. این انبر از زبانه های کشویی و قابل تنظیم برخوردار است. یک زبانه این ابزار به صورت منحنی و دیگری به صورت صاف است. از کاربردهای انبر کلاغی می توان به تعمیر اجسام بزرگ همچون لوله ها اشاره نمود.

انبر قفلی

انبر قفلی جهت باز کردن پیچ های بسیار سفت مورد استفاده قرار می گیرد. دهانه این ابزار متناسب با اندازه پیچ مورد نظر شما باز می شود و به آسانی مورد استفاده قرار می گیرد.

انبر دست

یکی از معمول ترین و رایج ترین انواع انبرها، انبردست ها هستند. انبردست جهت باز کردن مهره ها، خم کردن قطعات فلزی و … مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین جهت انجام تعمیرات ساده و گرفتن قطعات نیز می توان از این ابزار استفاده کرد.

انبر کابل شو

 معرفی انواع ابزار های دستی

این مدل از انبر یک وسیله دو کاربرده برای افرادی است که در حوزه الکتریسیته و سیم کشی فعالیت می‌کنند. با استفاده از این انبر می‌توان یک سیم را لخت کرد و یا یک سیم را به سوکت کابل مجهز کرد. بسته به برند این نوع انبرها، ممکن است آن‌ها به سوراخ های شیارداری نیز مجهز باشند که مخصوص برش پیچ‌ است.

انبر دم باریک

دم باریک ها به لحاظ شکل تقریبا شبیه به انبر دست ها هستند و از نظر کاربرد نیز تقریبا مشابه هم هستند. بر روی انبر دم باریک شیار هایی وجود دارد که شی یا وسیله دچار لغزش نشود و بتوان کار را به شکل مطلوبی انجام داد. بلندی فک های دم باریک به این دلیل است که اگر در مواردی محدودیت حرکتی داریم و یا برای رسیدن به شی مورد نظر، نیاز به فک بلند تری داریم از آن استفاده کنیم. از دم باریک برای خم کردن فلزات نازک، لخت کردن سیم، بریدن سیم و … استفاده می شود.

آچار شلاقی

یکی از پرکاربردترین آچارهای لوله‌کشی است. آچارهای شلاقی از دو فک ثابت و لغزنده تشکیل‌شده‌اند. فک لغزنده با کمک یک پیچ جابه‌جا می‌شود تا دهانه آچار به‌اندازه لوله موردنظر شود. درون فک‌ها دندانه‌دندانه است تا هنگام مهار لوله‌های آچار سر نخورد. آچار شلاقی دارای انواع مختلفی است که هرکدام طراحی مخصوص به خود را دارند

قیچی

قیچی یکی از انواع ابزار دستی است که برای برش مواد مختلف مانند پارچه، کاغذ، سیم و کابل استفاده می‌شود. آنها در اندازه ها و طرح های مختلف برای کاربردهای خاص ارائه می شوند.

سیم چین

 معرفی انواع ابزار های دستی

سیم چین همانطور که از نامش مشخص است، جهت قطع کردن و بریدن انواع سیم مورد استفاده قرار می گیرد. البته در برخی از موارد می توان جهت قطع کردن میخ و فعالیت های برشی معمولی نیز از این ابزار استفاده کرد. امروزه سیم چین ها به صورت کلاسیک و ساده تولید نمی شوند. لازم به ذکر است که سیم چین ها نسبت به جثه ای که دارند، از فک بسیار قدرتمندی برخوردار هستند.

پیچ گوشتی

پیچ گوشتی از دیگر انواع ابزار دستی به شمار می آید که جهت باز و بسته نمودن پیچ های گوناگون کاربرد دارد. انواع پیچ گوشتی از نوک، میله و یک دسته تشکیل شده اند و استفاده از آنها بسیار آسان است.

پیچ گوشتی دوسو و چهارسو از متداول ترین انواع این محصول هستند که در ادامه به معرفی هریک آنها و کاربردهایشان می پردازیم. لازم به ذکر است که پیچ گوشتی ها براساس ساختاری که دارند، به چند دسته عایق، ضربه خور، نود درجه، جغجغه ای و … تقسیم می شوند.

فازمتر

 معرفی انواع ابزار های دستی

فازمترها یکی از کاربردی ترین انواع ابزار دستی به شمار می آیند. از این ابزار به منظور تشخیص وجود و عدم وجود ولتاژ الکتریکی و همچنینی تشخیص سیم فاز از نول استفاده می شود.

کارکرد این ابزار به گونه ای است که باید سر آن را درون سرسیمی که جریان برق در آن وجود دارد، قرار دهید. همچنین یک انگشت خود را باید بر روی پیچ انتهای این ابزار قرار دهید. اگر لامپ فازمتر روشن شود، آن سیم فاز است.

کلام آخر

انواع ابزار دستی با توجه به کاربردهایی که دارند، در گستره وسیعی تولید و به بازار ارائه می شوند. ابزار دستی به مجموعه ای از ابزارآلات گفته می شود که بدون استفاده از هیچگونه انرژی الکتریکی، بادی، باتری و … عملیات مورد نظر را انجام می دهند. ابزارآلات دستی توسط نیروی دست کاربر عملیات مورد نظر را انجام می دهند. ابزار دستی از قدیمی ترین وسایل به شمار می آیند که به دست بشر ساخته شده اندانواع ابزارآلات دستی جهت انجام کارهای حرفه ای و تعمیرات، در منازل و صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0